top of page

Tips för att undvika vanliga vurpor vid förändringsledning

  • 15 dec. 2024
  • 2 min läsning

Uppdaterat: 19 dec. 2024



Har du varit med om en förändring som inte riktigt fick full effekt? Eller kanske t o m blev platt fall. De flesta av oss har några exempel på mindre lyckade förändringar att bidra med. Nedan följer några praktiska tips för att undvika några vanliga fällor.


Ta höjd i din planering för att uppnå den tänkta effekten – Frågorna ”när har vi har lyckats?” eller ”Vad är vår definition på framgång?” är viktiga att ställa sig inför en förändring. Jag har vid flera gånger upplevt hur dessa enkla frågeställningar hjälper grupper att säkerställa att planeringen av projektet täcker hela vägen fram.


Skilj på projektledning vs förändringsledning - När du planerar din förändring kan det vara bra att skilja på begreppen projekt- respektive förändringsledning. Projektledningen handlar ofta om den praktiska förändringen såsom införandet av ett nytt system eller en omorganisation. Bägge exemplen innebär att människor ska agera, eller bete, sig på ett nytt sätt för att man ska uppnå nyttan med förändringen. Denna del kallar vi ofta förändringsledningen, dvs ta förändringen hela vägen i mål till när det nya beteendet är det nya normala. När vi delar upp dessa begrepp blir det ofta tydligt att bägge fokus krävs för att nå framgång.


Glöm inte bort cheferna – I organisationer blir det helt naturligt cheferna som ska driva olika förändringsinitiativ i sitt uppdrag som chef. Projektgruppen lämnar ofta över till ”linjen” när de anser sig klara med sitt uppdrag och nu förväntas cheferna se till att människor agerar efter det nya. Jag har åtskilliga gånger blivit ombedd att utbilda chefer i förändring för att dessa ska kunna leda medarbetarna i förändringen. Jag brukar då ställa en del motfrågor om det verkligen är utbildning som behövs. Det jag ofta möter är nämligen chefer som befinner sig i det vi brukar kalla motstånd. Cheferna behöver på samma sätt som övriga medarbetare får svar på sina frågor och processa förändringen. Har ni inte cheferna med er i förändringen kommer det bli svårt att lyckas.


Glöm inte att människor är i förändring, inte organisationer.

 
 
bottom of page